2009-07-19

Interiørblogger

Siste uka har jeg oppdaget fenomenet interiørblogger. Dette er - ikke overraskende - blogger som handler om interiør - både inne og ute - og en god del hagetips, gjerne ispedd en del håndarbeid. Felles for disse bloggene er at de alle kjører en stil som går inn under én av kategoriene "shabby chic", "vintage", "fransk landstil", "landlig nostalgi", "english country style", eller lignende. Og felles for disse stilene er store mengder hvitmaling, stein, sink og slitte overflater, lyse tekstiler, gjerne med søte, rosa blomster på, kurver, stearinlys, engler og alt annet som er søtt og harmonisk.

Mye av det er veldig fint, og mange legger mye arbeid ned i bloggene sine. Så langt er bloggene uten unntak laget av kvinner - og mange har små hjertesukk over sine menn som ikke alltid er like forståelsesfulle når fruene kommer fullastet hjem fra loppemarkeder og bruktbutikker.

Jeg har ingen ambisjoner om å gjøre bloggen min til en interiørblogg (selv om den har minnet mistenkelig mye om en hageblogg den siste tiden) - men jeg kaster meg likevel på en annen interiørblogg-must-have og legger ut noen før-og-etter-bilder av mitt siste interiøroppussingsprosjekt, nemlig benken på kjøkkenet. Den er forvandlet fra lakkert furu til hvitmalt. Urutinert som jeg er, husket jeg ikke å ta noen før-bilder, men jeg har gravd fram noen bilder som tilfeldigvis lå i arkivet. Jeg er selvfølgelig svært fornøyd med resultatet!

Før:



Etter:



Før:



Etter:





Dette ble jo også noen fine bilder av kjøkkenet før og etter fjerning av folie, selv om det ikke var det som var intensjonen.

For de som skulle være nysgjerrige på interiørbloggene, se portalen Norske Interiørblogger.

5 kommentarer:

Lars Erik sa...

Jeg ble også veldig fornøyd med kommoden, bra jobba to uker før termin :) (Og jada, det var vannbasert, snill maling i en godt ventilert garasje)

Ellers vil den observante leser kanskje legge merke til at Anne Marie ikke bare har malt kommoden hvit, men også klart kunsttykket å male det hvite bordet i furu! (Eventuelt vi byttet fra et hagebord på det ene bildet til et lånt furubord på neste bilde. Nytt, hvitt spisebord med svarte stoler er i bestilling ETA 10. august)

TaxiGudrun sa...

Hei Anne Marie, gratulerer med interiørblogg og nytt kjøkkenbord :)

hilsen Anne Kari

Anne Marie sa...

Hehe, takk, jeg er veldig fornøyd med kommoden, og gleder meg til det nye kjøkkenbordet kommer, men tror nok ikke bloggen min blir en ordentlig interiørblogg noen gang :-)

Bjørn Bjerkeli sa...

Fint kjøkken dere har :-) Tenkte jeg skulle kommentere det andre også ser ut til å ha observert; nemlig at hvitmalingen åpenbart har tatt veien fra bordet til sjenken!

Anne Marie sa...

Takk for det :-)

Det første kjøkkenbordet er altså et hage-bord, det andre er et furu-bord vi har lånt, mens vi venter på å få det hvite, stilige kjøkkenbordet vi har bestilt ;-)