2006-08-14

Kakebuas Beste

Denne oppskriften fikk jeg av svigermor. Den er, eller i hvert fall har vært, en slager på Kakebua i Florø. Anne Kari fikk smake, og ville gjerne ha oppskriften. Så nå er hemmeligheten ute!

Kake:

90 g smør
2 1/2 dl sukker
2 egg
200 g hvetemel
3 ts bakepulver
litt salt
1/2 ts revet muskatnøtt
1 ts kanel
1 1/2 dl melk

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett ett egg om gangen.

Sikt sammen mel, bakepulver, salt og krydder. Ha det i vekselvis med melka.

Hell røren i godt smurt form. Stek på 200 grader i ca 35 minutter.

Avkjøl og del kaka i to.

Fyll og glasur:

3 ss smør
5 dl melis
1 1/2 ss kakao
2 ts vaniljesukker
3-4 ss sterk kaffe

Rør smøret glatt. Tilsett melis, som bør siktes sammen med kakao og vaniljesukker. Drypp i kaffe og rør til fyllet er luftig og godt blandet.

Bruk halvparten til fyll og resten som glasur på toppen og på sidene. Strø over revet sjokolade og la stå kaldt.

NB! Da jeg lagde denne til Anne Kari, var fremgangsmåten en litt annen. Til kaken smeltet jeg smøret og rørte alt sammen med kjøkkenmaskin. Til glasuren blandet jeg også bare alle ingrediensene i en bolle og rørte sammen med kjøkkenmaskin. Dessuten lagde jeg halvannen mengde glasur.

Ingen kommentarer: