2008-07-11

Titicaca

Titi = puma, caca = stein. Ifolge legenden ble Titicaca-sjoen dannet ved en oversvommelse som var en straff fra Tiki (solguden) fordi menneskene ikke hadde oppfort seg bra. Men en puma klarte a springe opp pa den hoyeste steinen og satt der i 500 aar og lyste opp landskapet med oynene sine. Titicaca er en av verdens hoyestliggende innsjoer, pa 3855 moh.

Vi forlot Lima med fly for et par dager siden, og landet forst i Cusco. Hit skal vi tilbake, men denne gangen var det bare en mellomlanding paa vei til Juliaca. Cusco ligger pa 3.300 moh, Juliaca pa xxx. Idet vi var i ferd med a lande i Juliaca, kjente jeg en voldsom kvalme, synet ble takete, og det suste i orene mine. A nei, var det dette som var hoydesyken? Lars Erik matte bare sekken min, men jeg fikk stavret meg om bord pa bussen, og der var jeg takknemlig for a kunne plugge inn orepluggene fra mp3-spilleren og legge meg til a sove den timen det tok a kjore til Puno. Da vi kom fram var kvalmen borte, og formen fin! Naja, fin og fin, de tre trappene opp til rommet vart pa hotell Italia fikk meg til a pese som om jeg hadde sprunget opp pa en fjelltopp - og da bar jeg kun handbagasjen selv!

Litt darlig tid na, sa jeg far noye meg med en oppsummering. Etter en natt i Puno, kjorte vi bat ut til Taquile-oyen, som var en vakker oy der vi tilbrakte mange timer og spiste deilig lunsj (regnbue-orret, gronnsakssuppe med quinua, og nydelig brod). Deretter bar det videre til Amanti-oyen, hvor vi overnattet hos forskjellige familier. Mer om dette senere!

Dagen etter var det bat tilbake til Puno, men forst stoppet vi pa de flytende Uro-oyene, som er et helt samfunn pa kunstige oyer laget av siv. Jeg og Lars Erik avsluttet dagen med en egen tur ut til Chullpas, som er ruiner etter inkaenes begravelsestarn. Der var vi heldige og kom akkurat da alle de andre var pa vei vekk derfra, og fikk oppleve en nydelig solnedgang over ruinene. Deilig!

Dagen var forresten ikke helt slutt med dette. Etterpa dro vi ut og spiste middag med resten av gruppa, etterfulgt av en drink og masse dansing pa diskoteket ved siden av. Vi fikk til og med frisket opp salsaen var, sa det var goy!

I dag gar turen videre til Cusco, som er nest siste stopp for vi ma ta bena fatt pa inka-veien.

Ingen kommentarer: