2008-07-13

Ollantaytambo - siste stopp for Inka-stien

Idet jeg skriver, har morket lagt seg over Ollantaytambo (ut. Oljante-tambo) og Den Hellige Dalen. Om noen timer skal vi sta opp og legge i vei pa det vi har ventet sa lenge pa - fire dager pa Inka-stien, avsluttet med Machu Picchu.

Men selv om det ligger mye spennende foran oss, har ogsa dagen i dag vart full av opplevelser. Omradet vi er i er nemlig fullt av storslatte Inka-byggverk, og naturen her er fantastisk. Vi har reist med buss fra Cusco til Ollantaytambo, med mange stopp underveis og flere vandringer, blant annet blant tempel-ruinene her ved Ollantaytambo. Inkaene valgte absolutt ikke den enkleste maten nar de skulle konstruere sine templer. Stein ble hugget ut av èn fjellside, slept over dalsokket og opp i neste fjellside. Dessuten ma det vare lagt ekstremt mye arbeid i a tilpasse steinene til hverandre slik at de passer perfekt i alle retninger og skaper vakre, glatte vegger.

Ogsa ruinene ved Pisac fikk vi tatt en narmere kikk pa, og vi fikk halvannen times vandring i landskapet der med pa kjopet. Nesten som en liten mini-Machupicchu la ruinene der for oss til a skue utover. Gjett om vi gleder oss til fortsettelsen!

P.S. Jeg har lyst til a sparke meg selv fordi jeg glemte a ta mobil-bilder som jeg kunne blogget her. Men dere far bare vente pa de "ordentlige" for de har vi tatt noen av! Vi kjopte nytt minnekort pa 4 GB i Cusco...

P.P.S. Cusco virket ogsa som en koselig by, men vi rakk bare en kjapp omvisning der, siden vi kom sent om ettermiddagen, og dro morgenen etter. Men vi far en dag der etter Machu Picchu.

Ingen kommentarer: