2009-09-10

Laksepai og fromasjkake med bringebær

Jeg liker godt å lage pai fordi det er relativt raskt gjort, og fordi jeg synes det alltid blir godt. Siden egg og ost som regel alltid er med i mengder, det jo bare bli et resultat etter mitt hjerte. Mange paioppskrifter er ganske like, men her er en litt utenom det vanlige:

150 g røkelaks
1 pk frossen butterdeig (eller lag den selv)
3 egg
2 dl melk
200 g revet ost
2 vårløk

Sett ovnen på 225 grader.

Smør en paiform (24 cm i diameter). Kjevl ut butterdeigen og ha den i formen.

Kutt opp vårløken og laksen.

Visp egg og melk samen og tilsett litt pepper. Salt har jeg aldri brukt i denne paien, da laksen som regel er ganske salt i seg selv.

Legg laksen, vårløken og osten i formen, hell over eggeblandingen. Eventuelt bland alt sammen først, og hell blandingen i formen.

La paien steke i 30 minutter.

Og til dessert jukser vi litt og får litt hjelp fra Toro:

1 pose Toro Lyse Muffins
1 pk bringebærgele
1 pk kremfløte
5 dl bringebær (neste gang bruker jeg kanskje mer!)

Lag muffins som anvist på posen, men i en kakeform. Steketiden blir lenger enn de store muffinsene, sjekk med en spisepinne.

Lag bringebærgele som anvist på pakken, men reduser vannmengden med 1 dl. Når geleen såvidt begynner å stivne blandes den forsiktig med pisket krem og ca. halvparten av bringebærene. Jeg brukte frosne bær rett i kremen. I ettertid lurer jeg på om resultatet hadde blitt enda bedre om jeg hadde tint bærene og rørt dem lett før jeg blandet dem i kremen.

Legg den avkjølte kaken på et kakefat og sett kakeformringen rundt kaken - jeg brukte en form som er et kakefat i seg selv, og slapp dermed å ta av ringen i det hele tatt. Stryk (eller som i mitt tilfelle: hell) bringebærfromasjen over kaken. Kaken settes i kjøleskap i minimum en halv time (min stod over natten, så jeg garanterer ingen ting etter så lite som en halv time).

Pynt med resten av bringebærene før servering. Nammis!

Ingen kommentarer: