2009-10-29

Karis knallgode minestronesuppe

For flere år siden fikk jeg oppskriften på Karis fantastiske minestronesuppe. Enkel å lage og veldig god.

400-500 g kjøttdeig
1 liter vann m grønnsakbuljonterning
4 store poteter
1 ss olje
2 gulrøtter
1/2 purre
1 løk
1 liten squash
1 boks hakkede tomater
1 boks salatbønner eller små hvite i tomatsaus
150 g makaroni
1/2 ts pepper
1/2 ts salt

Stek kjøttdeigen i oljen. Hell buljongen over. Kok opp.

Del poteter og gulrøtter i terninger og legg oppp i buljongen.

Snitt deretter opp purren, grovhakk løken, del sqashen og ha i buljongen sammen med tomaten.

La det hele koke til potetene er ferdige. Ha så i bønnene og makaronien de siste 5 minuttene. Smak til med salt og pepper.

Sist jeg lagde denne blingsa jeg litt på hvor mange vi var som skulle spise (vi skulle være 19 til bords dagen etter, så mulig jeg blanda litt med det). Så det ble litt rester, kan man si. Et par isbokser med minestronesuppe i frysen.

I dag hadde vi én av isboksene til middag. Suppa blir ganske tykk, så det jeg gjorde i dag var rett og slett å gratinere den i ovnen, med masse revet ost på toppen. Ble kjempedigg, og til og med Einar spiste av den (vi sa at det var lasagne).

2 kommentarer:

Bjørg sa...

Dette blir en grei rett til syklubben!

Anonym sa...

God apetitt og lykke til med syklubben!