2009-06-07

Sjokoladekake i langpanne II

Selv om jeg er veldig fornøyd med sjokoladekakeoppskriften min, så må jeg innrømme at den jeg fikk av Magne nok tar kaka. Jeg skal teste den ut på onsdag, til barnehage-sommerfest.

Sjokoladekake (Prinsessekake)

Del 1:

9 dl kveitemjøl (ca 580 gram?)
9 dl sukker (ja det stemmer…)
1 ts salt
2 ts natron
1-2 ts vaniljesukker

Del 2:

400 g smelta smør
4 ½ dl lunka vatn
4-5 ss kakao
1 beger rømme
4 lett sammenpiska egg

Bland dei to delane kvar for seg, bland så saman og ta med egga (trenger ikkje vispast, bare rørast saman). (Jeg blandet sammen det tørre, så blandet jeg inn vann og smør, til slutt egg og rømme).

Steik i langpanne 180 grader ca 30 min (jeg gav den 40).

Glasur:

200 g smelta smør
10 ss mjølk (Jeg målte ikke opp melk, men spedde med melk til passe konsistens)
4 ss kakao
3 ts vaniljesukker
1 pk melis

2/3 av oppskrifta passer til ei 24 cm form.

4 kommentarer:

Rannveig sa...

Har du smakt den? Skal nemlig bake sjokoladekake til helga til Vildes bursdag og trenger en oppskrift.

Anne Marie sa...

Ja, jeg har smakt den flere ganger, og den er nydelig! Men har ikke testet om den blir like nydelig bare ved å følge oppskriften, eller om kokken har en magic touch...skal teste i morgen!

Anne Marie sa...

Veldig fornøyd med resultatet, om jeg må si det selv :-)

Rannveig sa...

Bra. Da prøver jeg i morgen.