2009-11-20

Hardangerlefse

Lånte svigermors takke og oppskriften til Eli og laget hardangerlefser her om dagen. Oppskriften var i kopper, og det voldte noe hodebry. Men jeg regnet ca 2 dl per kopp for å få en mest mulig praktisk oppskrift. Her er det jeg endte opp med å lage:

1 l surmelk
500 g sirup
500 g smeltet smør
3 egg
3 ts hornsalt
3 ts natron
ca 2,2 kg hvetemel

Mulig det burde være mer egg, hornsalt og natron, for opprinnelig oppskrift sa 1,5 kg hvetemel. Det er også mulig jeg faktisk kunne klart meg med litt mindre hvetemel, for deigen kan egentlig godt være litt klissete så lenge man bruker mel når man kjevler ut.

Takkevarme: 6 av 9.

På 46 cm takke fikk jeg akkurat plass til fire lefser om gangen.

2 kommentarer:

Marte sa...

Nam! Heime har vi i tillegg en god del vaniljesukker i og kaller det Nordlandslefser. Kjempegodt!

Anne Marie sa...

Ja, er visst flere som kaller dette for Nordlandslefser. Kjært barn har mange navn!

Ellers fikk jeg en forespørsel om mer detaljert bruksanvisning, som er:

Du kjevler ut runde lefser og steker de lysebrune på en takke, som er en diger stekeplate. Så smører du de med f.eks. smør, sukker og kanel, legger de dobbelt og skjærer ut spisse stykker (som en pizza, men gjerne bare 6 stykker, ikke 8).